Rozpoczęcie edukacji- niezależnie od jej formy, to zawsze ogromne wydarzenie w życiu dziecka i jego rodziców. Od lat eksperci poszukują najbardziej optymalnych metod wspierania rozwoju dzieci i młodzieży. Coraz częściej jednak wybrzmiewają głosy, że skuteczna edukacja, to dobra relacja.

Słowo “relacja” zostało w ostatnim czasie odmienione przez wszystkie przypadki przez ekspertów ze świata edukacji. Co jednak oznacza ten pojemny znaczeniowo termin? Być w relacji to pozostawać z kimś w bliskich stosunkach opartych o wartości takie jak szacunek i empatia. To również okazywanie szacunku i empatii sobie samemu poprzez świadomość swoich potrzeb, wartości i granic oraz otwarte komunikowanie ich. Komunikacja to niezwykle ważny aspekt budowania trwałych i wartościowych relacji. W kontekście edukacyjnym budowanie wartościowych relacji wydaje się być kluczowe, ponieważ człowiek jako istota społeczna najlepiej uczy się od innych i wśród innych.

Jak więc stworzyć odpowiednią przestrzeń, w której dzieci rozwijać będą swoje kompetencje poznawcze i społeczno- emocjonalne w sposób najbardziej dla nich naturalny? W pierwszej kolejności warto dobrze się poznać, wzbudzić pozytywne nastawienie i emocje, które pozwolą na budowanie wzajemnego zaufania. Poznawanie uczniów i budowanie z nimi relacji jest dla mnie jako nauczycielki elementem procesu diagnozy i poprzedza planowanie procesu dydaktycznego.

Relacje z uczniami warto budować w kontakcie bezpośrednim, jednocześnie zachęcam, by w celu wspierania tego procesu wykorzystać również media i nowe technologie. W kilku akapitach podzielę się swoją praktyką, mając cichą nadzieję, że zainspiruję niektórych nauczycieli i nauczycielki do działania.

Proszę Państwa, oto Ryś…

Kiedy dowiedziałam się w maju ubiegłego roku, że obejmę pierwszą klasę w zupełnie nowej szkole, w zupełnie innym mieście towarzyszyła mi mieszanka lęku i ekscytacji. Zastanawiałam się, w jaki sposób przygotować się na nadchodzące wyzwanie. Z pomocą przyszła mi postać, którą wykreowałam z pomocą pacynki. Ryś to bohater klasy, który już w trakcie wakacji za pośrednictwem mediów społecznościowych przekazywał uczniom ciekawostki o Polsce, opowiadał o swoich emocjach, jednocześnie oswajając ich z wejściem w nową rzeczywistość. Podróżował ze mną wszędzie, ukazując ciekawe miejsca, stworzenia rośliny. Moim celem jako przyszłego wychowawcy i nauczyciela było wzbudzenie w dzieciach poczucia bezpieczeństwa, ciekawości poznawczej i relacji.

Zabieg taki, niezwykle prosty w formie okazał się strzałem w dziesiątkę. Uczniowie przychodząc pierwszego dnia do szkoły wiedzieli, że spotkają kogoś, kogo już dobrze poznały- przyjaciela z innego świata, bliskiego dziecięcemu doświadczeniu. Ryś towarzyszył nam przez wszystkie lata edukacji wczesnoszkolnej- tłumaczył zagadnienia związane z każda poznawaną dziedziną- od matematyki, przez historię po geografię włącznie. Z czasem uczniowie zaczęli zabierać go w swoje wakacyjne czy weekendowe podróże przygotowując tym samym reportaże o odwiedzanych miejscach. Rys odwiedzał nie tylko Polskę, ale również Austrię, Holandię, Włochy… Pomagał uczniom, którzy dołączyli do naszej klasy zaadaptować się, przedstawić swoje zainteresowania i budować poczucie wspólnoty.

Jeśli jesteś na początku swojej wychowawczej drogi i szukasz inspiracji do budowania poczucia wspólnoty i relacji w klasie, klasowa maskotka jest wspaniałym rozwiązaniem, które pozwoli najmłodszym uczniom otworzyć się i nawiązać więzi, tak ważne dla prawidłowego rozwoju społecznego, emocjonalnego i poznawczego.

Pin It on Pinterest

Share This